Pytania i odpowiedzi
Tutaj znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Pamiętaj - im więcej pytań zadajesz tym bardziej jesteś zaangażowany w swój biznes ;)
Sekcję będziemy systematycznie poszerzać dzięki Twojej współpracy.
WAŻNA INFORMACJA: CBAM – nowe obowiązki importerów od 1 stycznia 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. towary objęte mechanizmem CBAM będą mogły być przywożone na obszar celny Unii Europejskiej wyłącznie przez upoważnionego zgłaszającego CBAM (UZ CBAM). Oznacza to, że każdy importer wprowadzający określone towary wysokoemisyjne do UE musi wcześniej uzyskać odpowiedni status.
Czym jest CBAM?
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm wyrównywania kosztów emisji CO₂ na granicach UE. Jego celem jest:
ustalenie ceny emisji dwutlenku węgla powstałej podczas produkcji wybranych towarów poza UE,
zapobieganie „ucieczce emisji”,
motywowanie producentów spoza Unii do stosowania bardziej ekologicznych technologii.
W praktyce oznacza to dodatkowe obowiązki raportowe i formalne dla importerów, a od 2026 r. — konieczność działania jako upoważniony zgłaszający CBAM.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Szczegółowe wyjaśnienia i przepisy dotyczące CBAM są dostępne na stronach:
Wniosek o nadanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM składa:
-
importer mający siedzibę w państwie członkowskim UE — przed dokonaniem importu towarów objętych CBAM,
-
pośredni przedstawiciel celny, jeśli importer go wyznaczy, a przedstawiciel wyrazi zgodę na działanie w charakterze UZ CBAM.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek składa się elektronicznie za pośrednictwem unijnego portalu zgłaszającego CBAM. Dostęp do portalu uzyskuje się poprzez platformę PUESC, w której znajduje się rejestr CBAM.
PYT: Zmiany związanych ze zgłoszeniami m.in S&S, pozwolenie ETA
ODP: Jeśli chodzi o zmiany i zgłoszenia do systemu S&S, ICS2 trzeba skorzystać z brokera/agencji celnej po stronie GB.
Jeśli chodzi o pozwolenia ETA (cyfrowym zezwoleniem na podróż osoby do GB) również trzeba taką rejestrację przeprowadzić; poniżej znajduje się link do aplikowania i zgłoszenia przyjazdu. Koszt takiego pozwolenia to 10 funtów.
https://polskiobserwator.uk/elektroniczne-zezwolenie-na-podroz-eta-do-wielkiej-brytanii-od-2025-roku-kto-musi-je-miec/
https://www.gov.uk/guidance/using-the-uk-eta-app
https://apply-for-an-eta.homeoffice.gov.uk/apply/electronic-travel-authorisation/easier-on-the-app
INF: Pojawiły się nowe Wytyczne Ministerstwa Finansów w zakresie traktowania kosztów transportu i ubezpieczenia w związku z ustalaniem wartości celnej sprowadzanych towarów
INF: Informacja dotycząca zasad wprowadzania w deklaracji podatkowej danych dokumentujących import towarów rozliczanych zgodnie z art. 33a ustawy o VAT - wdrożenie systemu AIS/IMPORT PLUS
INF: NOWOŚCI W PRZEPŁYWIE TOWARÓW DO I Z NORWEGII:
"W związku z ciągłym wzrostem przepływu towarów, norweska służba celna w podjęła działania mające na celu wprowadzenie w pełni cyfrowych przepływów informacji na przejściach granicznych."*
Efektem tego jest wprowadzenie systemu DIGITOOL, który usprawnia kontrolę towarów, tym samym poprawiając wydajność i szybkość przekraczania granicy.
"Wdrożenie Digitoll zostanie podzielone na dwie fazy:
-
Faza 1 (1 lutego 2026 r.) – obowiązek sprawozdawczości w systemie Digitoll, co pozwoli norweskiej służbie celnej dokonać pełnego przeglądu przepływu towarów (rodzaj towaru, środka transportu, przejść granicznych itd.).
-
Faza 2 (1 września 2026 r.) – wdrożenie obowiązku składania cyfrowej deklaracji nie później niż w momencie przybycia na przejście graniczne oraz zaprzestanie stosowania dotychczasowego systemu transportu bezpośredniego od 1 września 2026 r."*
https://digitoll.toll.no/kierowcy.html
https://digitoll.toll.no/zarzadzanie.html
*źródło: puesc.gov.pl




